Про вибір майбутньої професії своїх дітей батьки починають замислюватися буквально з перших місяців життя малюка. Адже їм, безумовно, хочеться, щоб їхня дитина в майбутньому мала хорошу високооплачувану роботу, реалізувала свої професійні та особистісні якості.

Одні батьки схильні самі все вирішувати за свою дитину, вважаючи, що вони все знають краще. Часто в таких випадках вибір падає або на професію, яка є високооплачуваною і престижною (наприклад, юрист чи економіст), або на професію, яка буде продовжувати «сімейну справу» (лікарі, актори, військові). При цьому батьки мало враховують схильності самої дитини до обраної ними професії, наявність певних здібностей.

З психологічної точки зору набагато краще, якщо вибирати майбутню професію з урахуванням нахилів, талантів, здібностей, потенціалу.

Коли можна виявити у дитини перші ознаки майбутніх професійних інтересів? Різні гуртки та секції, в які дитину віддають ще в дошкільному віці — це вже перша сходинка на шляху до визначення майбутньої професії. Батьки можуть піти двома шляхами: або розвинути в дитині ті якості, яких їй не вистачає, або ж звернути увагу на вже яскраво виражені якості.

Психологи часто рекомендують вибирати перший шлях, адже тоді особистість дитини формується більш гармонійно. Однак, якщо для дитини це пов'язано з насильством над собою і своєю «природою», то ні в якому разі не можна змушувати її займатися в нецікавому для неї гуртку чи секції. До того ж, різноманітність сучасних гуртків і секцій дозволяє практично кожному малюку вибрати справу до душі.

Коли дитина йде в школу, то в сферу її інтересів потрапляють шкільні предмети. Фізика або хімія, математика або іноземна мова, література або історія — будь-який з цих предметів може стати для школяра «улюбленим». Але часто «любов» до шкільного предмету — це більше любов до викладача цього предмета: подобається вчитель — предмет улюблений, а не подобається — то і предмет «в чорному списку» інтересів дитини. Тому для батьків так важливо уважно стежити не тільки за відмітками з шкільних дисциплін, а й за загальними захопленнями своєї дитини. Наприклад, якщо дитина справді любить математику, то, напевно, вона любить вирішувати і інші завдання «на логіку»: головоломки, пазли тощо. А дитина, яка добре встигає в літературі, скоріше за все, любить читати, пише вірші чи вигадує оповідання.

Батьки підлітка 12-13 років вже «впритул» підходять до питання вибору професії. Якщо раніше можна було тільки придивлятися, пробувати, вивчати, то з цього віку, коли школярі, зазвичай, навчаються в профільних класах, починається більш серйозне вивчення профільних предметів.

Допомогти підлітку визначитися з вибором майбутньої професії і почати активну «роботу над собою» можна по-різному. Уважні батьки самі знають наскільки їхня дитина схильна до того чи іншого виду діяльності. Однак існує ще цілий ряд методик профорієнтації для підлітків, які засновані на аналізі особистісних якостей і переваг дитини. Чи є у неї лідерські здібності? Чи готова вона працювати в команді? Чи подобається їй спілкування? Відповіді на ці питання певною мірою характеризують різні професії і дозволяють запропонувати підлітку ряд відповідних йому професій.

Щоб не помилитися з вибором професії для дитини, важливо звернути увагу на наступні моменти:

· не варто ототожнювати шкільний навчальний предмет і професію;

· не варто переносити своє ставлення до певного представника професії на саму професію;

· не варто керуватися лише «зовнішньою» стороною професії;

· варто адекватно оцінювати свій професійний і особистісний потенціал.

Важливо пам'ятати, що з часом смаки і життєві пріоритети мають властивість змінюватися, та й вибрана одного разу професія теж може змінитися або зовсім зникнути. Але якою б справою не хотіла займатися в майбутньому дитина, завжди знайдеться місце для саморозвитку, отримання нових знань, підвищення кваліфікації.