Офіціантом називають робітника ресторану чи кафе, який обслуговує відвідувачів.
Характер роботи
Робота офіціанта достатньо напружена. Він практично постійно знаходиться в русі і на ногах. Робочий день часто починається рано вранці, іноді доводиться працювати в нічний час, вихідні і святкові дні. Офіціанти здійснюють розрахунки з клієнтами, несуть матеріальну відповідальність.
Кожний робочий день офіціанта - це енциклопедія психологічних контактів. Той, хто обирає цю професію, повинен легко і вільно вступати в контакти з різними людьми, за всіх обставин бути ввічливим, тактовним, приємним у спілкуванні.
Умови роботи
Здебільшого робочий графік офіціанта ненормований, оскільки багато закладів працюють «до останньго клієнта». За день офіціант набігає десятки кілометрів шляху та переносить тони вантажу. Оскільки робота передбачає значні фізичні і психічні навантаження потрібно, щоб люди, які обрали цю професію вели здоровий спосіб життя: не палили цигарок, займалися спортом, правильно проводили своє дозвілля, постійно працювали над своїм духовним розвитком, не зловживали алкогольними напоями.
Професійна діяльність офіціанта передусім, передбачає спеціально спрямоване спілкування між ним і відвідувачами. За робочий день офіціант спілкується з різними за віком та індивідуально-психологічними характеристиками людьми: молодими і літніми, жінками і чоловіками, спокійними і дратівливими, активними, енергійними і повільними. Всі вони різні, але потребують поради і допомоги офіціанта, іноді покладаються на його смак і професійну компетенцію. Офіціант повинен знати меню свого закладу, технологію приготування страв, їх характеристику і ціни. Він може порекомендувати гостям відповідні до їх замовлення напої.
Освітня підготовка
Професію можна здобути в Івано-Франківському коледжі ресторанного сервісу та туризму Національного університету харчових технологій м. Івано-Франківськ, вул.Сорохтея, 43; Бурштинському торговельно-економічний коледжі Київського національного торгово-економічного університету, Галицький район, м.Бурштин, вул.Басараб, 1; Брошнівському професійному лісопромисловому ліцеї, Рожнятівський район, смт.Брошнів, вул.Бандери,5; Вищому професійному училищі № 7, м. Калуш, Івано-Франківської області; Державному навчальному закладі «Коломийський професійний ліцей сфери послуг» м.Коломия, вул Б.Хмельницького,88.
Медичні обстеження
Медичними протипоказаннями щодо професійного навчання та роботи за професією офіціанта є: хронічні захворювання органів дихання, опорно-рухового апарату, нервові захворювання та психічні відхилення, захворювання шкіри, серйозні порушення зору та слуху. Всі особи, що поступають на роботу в заклад ресторанного господарства, зобов'язані один раз на три місяці проходити медичний огляд, мета якого не допустити до роботи хворих.
До роботи не допускаються:
- особи з активною формою туберкульозу;
- особи, які страждають кишковими інфекціями;
- особи з гнійними захворюваннями шкіри;
- здорові люди, які мають контакт з хворими на кишкові інфекції до закінчення проведення санітарної обробки і без довідки з медичної установи.
Вимоги до індивідуально –психологічних особливостей
У роботі офіціанта величезне значення має уміння спілкуватися з людьми, вирішувати конфліктні ситуації, ефективно діяти в напружених ситуаціях, які часто складаються між клієнтами або клієнтами і персоналом. Офіціант повинен мати високий рівень емоційної стійкості, оскільки щодня стикається з різними людьми. Щоб стати офіціантом-професіоналом необхідно володіти наступними якостями: спостережливістю, уважністю, спритністю, врівноваженістю, соціальною гнучкістю, стресостійкістю, гарною пам’яттю та умінням опрацьовувати великі обсяги інформації.
Професія офіціанта актуальна на ринку праці Прикарпаття, щорічно багато людей (здебільшого молоді) поповнюють ряди професіоналів-офіціантів. Сфера харчування та обслуговування займає одне з провідних місць.